בן למשפחת מהגרים בבולטימור, שספג השפלות בילדותו בגלל היותו יהודי ונסע עם אמו בגיל צעיר ללוס אנג'לס ברכבת כדי לנסות להתחיל חיים חדשים, טובים יותר. האם ג'רי לייבר, שעבד בנעוריו בחנות תקליטים, האמין שהוא יהיה אחד מכותבי שירי הפופ הגדולים של המאה ה-20? האם הוא העלה בדעתו שמפיקי סרטיו של אלביס פרסלי ישלמו לו ולשותפו לכתיבה, המלחין מייק סטולר, שנולד כמוהו ב-1933, כדי שיסתגרו בחדר בבית מלון ויכתבו שירים לפסקול? האם הוא היה יכול לתאר לעצמו שזמרים ולהקות כמו אריתה פרנקלין, ריי צ'רלס, פגי לי, הביטלס ורולינג סטונז יבצעו את שיריו?
לייבר, שמת השבוע והוא בן 78, ראה את הפופ האמריקאי נולד לנגד עיניו בתחילת שנות ה-50. והוא האכיל אותו בכפית, וסיפק את תיאבונו של הקהל בתפוקת כתיבה מעוררת התפעלות. אופרות, מחזות זמר וסרטים מוזיקליים זזו אט אט הצדה. הצעירים, כמו בכל דור אחר, חיפשו משהו מהיר יותר, זמין ונוח לעיכול, שלא נחשב בעיניהם כבד ומיושן. לייבר וסטולר קראו נכון את המפה.
הם כתבו שירים מתוחכמים פחות מאלה של קול פורטר, איירה וג'ורג' גרשווין או סטיבן סונדהיים, אבל לא נטולי עומק ומחשבה. אלה היו שירים שנועדו בעיקר לרחבת הריקודים, לשעה-שעתיים של Fun, ולכן נדרשו להם הומור, קריצה, חיוך, ליטוף ותשוקה. שיר כמו Love Poition No. 9 הוא אחד מתוך רבים כאלה. כמו ריצה של 100 מטר במשחקים האולימפיים, עד שזה מתחיל זה כבר נגמר. אבל יש כאן סיפור ועלילה ועם קצת דמיון מפותח אפשר לראות את הנפשות הפועלות ואת התפאורה המשמשת כרקע. הצוענייה שנתנה את שיקוי האהבה והפליגה בשבחיו לא ידעה כי תוצאותיו עלולות להיות הרות אסון. אחרי שהגבר בשיר נישק שוטר, נשבר הבקבוק ועמו התפוגג גם שיקוי האהבה.
באורח פלא, החידושים הרבים של השירים שכתבו לייבר וסטולר לא שחקו את הלהיטים האלה או הוציאו את הרוח ממפרשיהם. אותה רעננות וחיוניות שדבקה בהם כאשר הגיחו לאוויר העולם וזינקו אל הפטיפון נותרה בעינה גם כיום, כאשר הטכנולוגיה העלימה את ההתרגשות הטמונה בקניית תקליט חדש, כמו אלה שמכר לייבר בצעירותו. אבל בזכות אותה טכנולוגיה אנחנו יכולים להתוודע שוב ושוב אל ערימות השירים, המלים והצלילים שהותיר אחריו לייבר – האיש שרצה לגרום אושר לאלה שיקשיבו ליצירותיו ואין ספק שגם הצליח בכך.
להקת ה"סרצ'רז" חידשה את השיר הזה שביצעה לראשונה להקת ה"קלוברז"
לייבר וסטולר כתבו גם, עם בן אי קינג, את Stand By Me, שהפתיח שלו הוא עד היום אחד המפעימים ביותר מבין שירי אותה תקופה
את השיר On Broadway, שנכתב עם סינתיה וייל וברי מאן, ביצעה בין השאר להקת ה"דריפטרז"
פגי לי היתה בין אלה שביצעו את I'm a Woman. יכול להיות גם בזכות השיר הזה אמר ריי צ'רלס ש"לייבר וסטולר היו הנערים הלבנים שכתבו את השירים הכי שחורים בצד הזה של מיסיסיפי"?
אלביס פרסלי הפך את Hound Dog להכרזת עצמאות של נער מתבגר שלא מתבייש להוריד את החולצה, לנענע את האגן ולרקוד כפי שאיש לא חשב לפני שגברים מסוגלים
יש עוד כל כך הרבה שירים. בהזדמנות אחרת
להשאיר תגובה